دوره عمر سازمان پیدایش؛ مرگ و میر سازمان ها؛ چگونه از مرگ آنها جلوگیری کرده و امکان رشدشان را فراهم آوریم

Corporate life cycles: how and why corporations grow and die and what to do about it.

نویسنده :
ایساک ادیزیس
مترجم :
کاوه محمد سیروس
نوبت و سال چاپ : 12 / 1402 تعداد صفحات : 384
نوع جلد / قطع: شومیز / وزیری وزن: 520
ویرایش : 0 شابک 9789644631344
موضوع اصلی : مدیریت موضوع فرعی : رفتار سازمانی

دریافت فایل:

افزودن به علاقه مندی ها
موجود در فروشگاه قیمت : 198,000تومان

سازمان ها مانند موجودات زنده دارای منحنی (دوره های) عمر و یا سیکل حیات هستند. از یک طرف در هر مرحله از مراحل این دوره ها با مشکلات خاص آن دوره مواجه هستند و از طرف دیگر در مراحل انتقالی بین دوره ها با مسائل و مشکلات از نوع خاص مواجه می گردند. سازمان ها اصولاً در روند حرکتی خود پیوسته با مشکلات عدیده ای مواجه می گردند که عمدتاً به وسیله نیروهای درون سازمانی حل می گردد ولی گاهاً مسائلی حادث می شود که نیروهای داخلی قادر به حل آن نبوده و برای رفع آنها دخالت حرفه ای بیرون از سازمان اجتناب ناپذیر می گردد.
زمانی که سازمان از دورهای به دوره دیگر از منحنی عمر حرکت می کند، مشکلاتی که باعث تولید انرژی های خاصی می باشد بروز می نمایند. در صورتی که انرژی های به دست آمده صرف نیاز مراحل انتقال گردد، سازمان را با مسائل خاص و عادی انتقال مواجه خواهد نمود. در غیر این صورت این انرژی ها به عوض به کارگیری در جهت رفع مشکلات بیرونی تغییر جهت پیدا کرده و باعث بروز معضلات داخلی می شوند.
روش و متدولوژی تغییر فرهنگ سازمانی که در این کتاب عرضه شده است در مورد سازمان هایی با اندازه های مختلف، تکنولوژی متفاوت (با اهداف غیر انتفاعی یا انتفاعی) و با تعداد کارکنانی بین 30 تا ۹۰۰۰۰ نفر در ۲۰ کشور مختلف جهان از جمله استرالیا، برزیل، دانمارک، انگلستان، آلمان، غناء، یونان، ایسلند، هند، مالزی، مکزیک، آفریقای جنوبی، اسپانیا، سودان، آمریکا، ونزوئلا و زیمباوه به کار گرفته شده است. این سازمان ها از نظر قرارگیری بر منحنی عمر مشابه نبوده و هر کدام در دوره خاصی از سیکل حیات خود قرار داشته اند.
از آنجایی که اعتبار و قوت یک تکنیک و متدولوژی زمانی به اثبات می رسد که در صورت به کارگیری به وسیله دیگران نیز به همان نتایج برسد. تجربه نشان داده است که روش حاضر در بیش از ده ها کشور جهان توسط دیگران مورد استفاده و آزمایش قرار گرفته و نتایج مشابهی را به بار آورده است. کتاب حاضر در چهار بخش تنظیم و تدوین گردیده است. بخش نخست (I) شامل ۴ فصل به تشریح رفتار سازمان در دوره های مختلف، به منظور تعیین محل قرارگیری سازمان بر روی سیکل حیات می پردازد. فصول ۱، ۲ و ۳ به بررسی مشکلات عادی و غیر عادی مربوط به دوره های رشد و پیری می پردازد. فصل ۴ به تشریح چگونگی تغییر اهداف و سبک رهبری در طول سیکل حیات پرداخته و مشخص می کند که سازمان در چه مکانی از دوره های عمر خود قرار دارد.
بخش دوم (II) شامل ۳ فصل، ابزار لازم را به منظور تجزیه و تحلیل تغییرات رفتاری در دوره های رشد، در اختیار می گذارد. این ابزار تئوری های مدیریتی است که توسط نگارنده (Adizes) و به منظور انتقال سازمان از دوره ای به دوره دیگر از سیکل حیات ارائه گردیده است . این ابزار در بخش سوم (III) که شامل ۳ فصل می باشد، جهت پیش بینی چگونگی تغییر فرهنگ سازمانی مورد استفاده قرار می گیرد.
در بخش آخر (IV) که شامل ۳ فصل است، دستورالعمل های لازم برای درمان و تغییر رفتار، فرهنگ و عملکرد سازمان ارائه می گردد.
تأکید این کتاب بر سیستم هاست، ولی به لحاظ نشان دادن تشابهات بین دوره های عمر موجودات زنده و سیستم ها، از واژه های مرسوم در تمدن بشری کمک گرفته شده است.

تا کنون دیدگاهی برای این کالا ثبت نشده است، شما اولین نفر باشید...