تحقیقات و توسعه؛ ارزش سازی از طریق دارایی های معنوی

نویسنده :
کی ران کومرفورد
مترجم :
محسن ژاله آزاد علی صالحی بهروز اسدنژاد
ناشر :
نوبت و سال چاپ : 1 / 1402 تعداد صفحات : 250
نوع جلد / قطع: شومیز / رحلی وزن: 550
ویرایش : 0 شابک 9786223270963
موضوع اصلی : مدیریت موضوع فرعی : تحول، نوآوری و تکنولوژی

دریافت فایل:

افزودن به علاقه مندی ها
درحال حاضر موجود نیست قیمت : 220,000تومان

موسسات و شرکت های فناوری-محور اکنون پیشران های اصلی رشد اقتصادی در بخش های مختلف از تولید تا خدمات مالی هستند. شرکت ها به نحو روزافزون بر مبنای سطوح نوآوری آنها و محصولات تازه ای که عرضه می کنند در بازارها ارزش گذاری می شوند.
این کتاب می کوشد رویکرد یکپارچه ای به مدیریت همه فناوری ها ارائه کند و این کار را نیز با در نظر گرفتن فناوری به عنوان یک منبع و چیزی که محور کسب و کار تلقی می شود انجام داده است.
اصول مدیریت فناوری از اصولی که به صورت سنتی در مدیریت تحقیق و توسعه به کار گرفته شده اند متفاوت است زیرا دامنه ای بسیار وسیع تری را در بر می گیرند، و ماموریت توسعه کسب و کار و تعریف تحقیق و توسعه به عنوان زیر مجموعه ای از یک موضوع گسترده تر را که اکتساب فناوری نام دارد، نیز شامل می شود. بر همین اساس، نتیجه کار همیشه تولید نیست. بلکه تولید بخشی از یک موضوع گسترده تر از بهره برداری تجاری است، که ممکن است در اشکال مختلفی ظهور یابد.
بخش نخست کتاب به موضوع نوآوری می پردازد. بسیار مهم است که درکی از چگونگی معرفی موفقیت آمیز محصولات و فرایندها داشته باشیم و سپس وارد جزئیات این شویم که این فرایند چگونه مدیریت می شود و فنون معینی که باید آموخته و به کار گرفته شوند کدامند. در اینجا فرایند نوآوری از مرحله تکوین در ذهن تا زمان تجاری سازی آن مورد بررسی قرار می گیرد. در ادامه به موضوع «نوآوری باز» می پردازیم، اصطلاحی که هنری چسبرو از دانشکده کسب و کارهاروارد آن را برای تشریح این پدیده جدید ابداع کرد که به وسیله آن بسیاری از شرکت ها اکنون می کوشند بسیاری از نوآوری های خود را از بیرون موسسه به دست آورند و غالباً فناوری خود را از طریق سازمان های بیرونی به بازار می رسانند. یک اصل مهم که در این کتاب توسعه یافته این است که نوآوری باز را چگونه می توان به صورت عملی و روزمره به کار بست. از این رو، این کتاب تحقیق و توسعه را فقط یکی از روش های اکتساب فناوری محسوب می کند و سایر روش ها عبارتند از خرید یا دریافت مجوز فناوری و استفاده از فناوری عرصه عمومی یا محافظت نشده ای که دیگران توسعه داده اند.
خلاقیت یک منبع الهام بخش ایده های محصول جدید و راه حل های فنی است و هر دو این جنبه ها در فرایند سنتی تولید محصول توضیح داده شده اند و به هم مرتبط هستند. شرکت ها سال ها از مدل مرحله ای- دروازه ای به عنوان یک فن موفقیت آمیز برای مدیریت پروژه در عرصه تحقیق و توسعه استفاده کرده اند. در کتاب ضمن اینکه به مدل مرحله ای- دروازه ای پرداخته شده است، تفکرات اخیر در حوزه ساده سازی و بهتر کردن اثر بخشی مدیریت پروژه تحقیق و توسعه بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. این کار با وارد کردن داده های بازار - محور به فرایند مدیریت پروژه انجام گرفته است.
همانطور که در بالا گفته شد، تحقیق و توسعه فقط یکی از منابع اکتساب فناوری است. اصول نوآوری باز نشان می دهد چگونه میتوان فناوری را از بیرون کسب کرد. در ارزیابی فناوری بیرونی، بسیار مهم است که بدانیم آیا این فناوری همراه با مالکیت معنوی که از آن محافظت می کند به دست ما می رسد، و برای همین بخش قابل توجهی از این کتاب به این اختصاص دارد که اطلاعات و دانشی مفصل و عملی درباره این موضوع به خواننده بدهد. از این دانش سپس برای ارزیابی فناوری های بیرونی و دستیابی به محافظت بهینه در مورد فناوری هایی که در داخل توسعه یافته اند، استفاده می شود.
سرانجام کتاب بینش هایی درباره بهره برداری تجاری موفقیت آمیز از فناوری های جدید به ما می دهد. این شامل تجاری سازی پروژه های تحقیق و توسعه از طریق تولید یا از طریق مجوزدهی می شود. راهبردهای بازاریابی برای محصولات و خدمات مبتنی بر مالکیت معنوی به ظهور مدل های جدید کسب و کار و رویکردهای جدید برای تجاری سازی می انجامد. با در نظر گرفتن فناوری در شکل دارایی های معنوی، نشان داده می شود که رویکرد سنتی به تحقیق و توسعه چگونه با داشتن دانشی مفصل از مالکیت معنوی و مجوزدهی تکمیل می شود، و بدینسان رویکردی یکپارچه به مدیریت فناوری به دست می آید.

تا کنون دیدگاهی برای این کالا ثبت نشده است، شما اولین نفر باشید...