درک ساز و کارهای پول

Understanding Money Mechanics

نویسنده :
رابرت پی. مورفی
مترجم :
احسان موسوی
ناشر :
نوبت و سال چاپ : 1 / 1402 تعداد صفحات : 286
نوع جلد / قطع: شومیز / وزیری وزن: 430
ویرایش : 0 شابک 9786227775518
موضوع اصلی : اقتصاد موضوع فرعی : بانکداری

دریافت فایل:

افزودن به علاقه مندی ها
موجود در فروشگاه قیمت : 260,000تومان

مقدمه نویسنده
هدف این کتاب کوچک ارائه یک مرور مختصر و در عین حال جامع درباره نظریه، تاریخچه و عملکرد پول و بانکداری با تمرکز بر ایالات متحده برای افراد غیر متخصص است. گرچه نویسنده کتاب (مورفی) خود را یک اقتصاددان در مکتب اتریشی می داند، اما بیشتر مطالب این کتاب ارائه ای بی طرف از حقایق تاریخی و توصیفی فارغ از تمایلات نویسنده درباره سازوکارهای خلق پول در دنیای امروز است.
این کتاب سعی دارد تا مرجعی برای همه خوانندگان باشد، چه آن ها که «اتریشی» هستند و چه سایرین (به همین دلیل، در هر قسمتی که امکانش بود داده هایی از منابع مرتبط با فدرال رزرو آورده شده و منبعشان ذکر شده است). مطمئنا آن دسته از خوانندگانی که علاقه مند به بررسی دقیق تر نظریه و تاریخچه بانکداری مرکزی از منظر اتریشی هستند، می بایست دنبال کردن این موضوع را با آثار اصلی موری راتبارد شروع کنند. «کتاب سازوکارهای پول مدرن» از فدرال رزرو شیکاگو نیز راهنمای مفیدی است. این کتاب جایگزینی برای مطالعه دقیق تر آثار راتبارد و دیگران نیست.

اما علی رغم وجود چنین آثار مختلف «کلاسیک» درباره پول و بانکداری، مشکلشان این است که خواندنشان دشوار است، مخصوصا با توجه به آنکه ما در دوران شبکه های اجتماعی و تمرکز کم و حواس پرتی های زیاد هستیم. در دوران امروز که سیاست تسهیل کمی (QE) در سراسر دنیا توسط بانک های مرکزی پس از بحران ۲۰۰۸ اجرا شده است، موجب گردیده تا این مسائل برای همگان مهم و ضروری شود.
بحث درباره QE و TARP (امداد دارایی های آشفته) وقتی که بسیاری از تحلیلگران واقعا تفاوت بین اعطای یک وام و اصلاح ساختار سرمایه شرکت را ندانند، بسیار سخت خواهد شد و همچنین، ارزیابی ضرورت و حکمت عملیات های فدرال رزرو در بازار ریپو کار دشواری خواهد بود وقتی اکثر مردم اصلا نمی دانند که بازار ریپو چیست. این کتاب تلاش می کند تا با ارائه یک محتوای آموزشی خلاصه درباره نظریه و تاریخچه در حد ضرورت، این خلاء را پر کرده و درعین حال ارتباط این مباحث را با رویدادهای جاری نشان دهد.

در آخر آنکه، این کتاب به برخی چالش هایی که رویکرد کتب متعارف با آن ها چندین سال است که مواجه است می پردازد. برای مثال، آیا درست است که بانک های تجاری برای آنکه بتوانند وام های جدیدی عرضه کنند، می بایست منتظر سپرده های جدید باشند یا در دنیای واقعی، موضوع طور دیگریست؟ چرا همانطور که برخی اقتصاددانان درباره اش نگران بودند (از جمله نویسنده همین کتاب!) قیمت های مصرف کننده پس از شروع برنامه های OE شدیدا افزایش نیافتند؟ و چگونه می توان روایت اقتصاد دانان جریان اصلی درباره ظهور پول از دل وضعیت مبادله کالا به کالا را اگر واقعا چنین باشد به رمزارزهایی مانند بیت کوین نیز تعمیم داد؟ گرچه این کتاب رویکردش بیان ضروریات بطور خلاصه است، اما پاسخ‌های قطعی به این مناقشات نمی‌دهد، بلکه بدنبال آنست که این اختلاف نظرها را حداقل شفاف کند تا خوانندگان بتوانند به درک خود از مسائل برسند.

تا کنون دیدگاهی برای این کالا ثبت نشده است، شما اولین نفر باشید...