اقتصاد سیاسی مقایسه ای

Comparative Political Economy

نویسنده :
اس. ارسون جی.ای. لین آر. جی. باری جونز
مترجم :
سیداحمد موثقی
ناشر :
نوبت و سال چاپ : 1 / 1399 تعداد صفحات : 146
نوع جلد / قطع: شومیز / رقعی وزن: 150
ویرایش : 0 شابک 9789643348755
موضوع اصلی : اقتصاد موضوع فرعی : اقتصاد

دریافت فایل:

افزودن به علاقه مندی ها
درحال حاضر موجود نیست قیمت : 92,000تومان

اقتصاد سیاسی مقایسه ای مروری اجمالی بر آراء نویسندگان و صاحبنظران این حوزه مطالعاتی مهم درباره نوسازی، توسعه، توسعه سیاسی و اقتصادی نظامهای اقتصادی، مختلف انواع سرمایه داری ها برنامه ریزی و سیاستگذاری توسعه، نظریه های اقتصادی سیاسی و بین الملل و مناطق مختلف جهان به ویژه جهان سوم دارد و مدلهای مختلف پیشنهادی یا موجود در دنیا با درجه های متقاوت ترکیب دولت و بازار، حتی سوسیالیسم بازار را بررسی می کند. کتاب حاضر با اشاره به متون و با ارجاعات فراوان در حوزه اقتصاد سیاسی و توسعه، به نقد و ارزیابی آراء و الگوهای مختلف پرداخته و چشم اندازهای لیبرال، مارکسیسی و رئالیستی اقتصادی یا ناسیونالیستی - مرکانتیلیستی را، بعد از بررسی نظریات اسمیت، مارکس، لیست و واگنر و دیگران، حول موضوعات مهم و حیاتی مبتلا به جوامع مختلف و جامعه جهانی در کل، با هم مقایسه میکند و نشان میدهد که مطالعه علوم سیاسی یا روابط بین المللی بدون مطالعه اقتصاد سیاسی و بین الملل چقدر نارسا و ناکافی است.

کتاب حاضر از آن نظر حائز اهمیت است که با تلخیص کتاب قطور اقتصاد سیاسی مقایسه ای اثر لین و ارسون، و ترکیب آن با نوشته باری جونز درباره رهیافت های سه گانه معروف در اقتصاد سیاسی (بین الملل)، مروری جامع و گسترده بر ادبیات توسعه و نوسازی و نظریه ها و مدلها و تجربه کشورها از منظر اقتصاد سیاسی و به طور مقایسه ای دارد. دسته بندی مکاتب اقتصاد سیاسی و نقد و بررسی آنها و همچنین بررسی انواع رژیم های اقتصادی - سیاسی و نظامهای اقتصادی، کمک فراوانی به شناخت ویژگیهای هر دیدگاه یا رژیم اقتصادی- سیاسی می کند.

از ویژگیهای برجسته کتاب حاضر معرفی بسیاری از متون کلاسیک و آثار نویسندگان معروف و مهم در حوزه نوسازی، اقتصاد سیاسی، توسعه سیاسی و توسعه اقتصادی است که با عناوین فرعی و ذکر ایده اصلی هر اثر و متن همراه است. ویژگی دیگر این کتاب رویکرد انتقادی آن نسبت به مباحث و استدلالهای مطرح شده در این آثار است. به علاوه، بررسی و مقایسه دیدگاههای لیبرال، مارکسیستی و رئالیستی اقتصادی در اقتصاد سیاسی بین الملل حول محورهای مشخص در فصل چهارم این کتاب کمک زیادی به فهم روابط بین الملل میکند. روابط بین الملل بدون درک اقتصاد سیاسی بین الملل قابل فهم نیست و تفکیک این دو حوزه مطالعاتی همانند تفکیک سیاست از اقتصاد واقع نما و راهگشا نیست.

تا کنون دیدگاهی برای این کالا ثبت نشده است، شما اولین نفر باشید...